Selasa, 13 Julai 2010

Masjid Uthmani... Sekilas Pandang

Masjid Penarik, Setiu, Terengganu.


Masjid yang diasaskan strukturnya oleh Kerajaan PAS ....2004 yang disambung dan disiapkan pembinaannya oleh KerajaanBN semasa Datuk Idris Jusuh al-Jertihi menjadi Menteri Besar.


Syukur ... Dengan izin Allah fasa ke 2 hampir selesai. Kini saya sedang memikirkan bagaimana untuk mengakhiri fasa ini dengan membina lantai. Setelah sesi memasukkan tanah selesai beberapa kerja teknikal perlu dilaksanakan iaitu:


(1) Meratakan tanah sehingga baki 1 kaki dari aras lantai.


(2) Memasukkan pasir bersih untuk mengelakkan anai-anai 'menguasai' di tapak masjid. [Anai-anai tidak bina 'istana' nya di ruangan berpasir ]


(3) Membina lantai simen setebal 6 inci. [ Tidak termasuk seramik yang akan di pasang diakhir pembinaan ].


.


Mulai pagi hari ini nanti , Rabu 14/07/2010 saya akan meratakan tanah di tapak Masjid Uthmani, insyaAllah.

Kolah disalah sebuah masjid yang saya selalu .... Kotor tu tanda apa ? ..... Banyak tandanya !

Kolah.....suatu masa dulu kolah penting untuk berwudhu' tapi kini seolah tak di perlukan kerana arus pembangunan moden... Saya mungkin mempunyai pandangan yang berbeza dengan 'moden' tadi dimana saya tidak menolak langsung kepentingan kolah dan kelebihannya. Oleh itu saya mahu mengadakan kedua-duanya iaitu kolah dan paip. Kalau boleh saya mahu mengembalikan suasana " 'sedap' ambil air sembahyang dengan kolah", kata orang tua-tua dengan bersama berprogram "hari kolah" .... paling tidak jimat bayaran bil air.

.

Bunyi mudah saja, "alah tak payah fikir, tak payak nak jimat-jimat, biasalah sekarang guna air paip". Dengan saya mengutarakan contoh ucapan sedemikian saya yakin kalian sudah fahami maksud ucapan itu. Tapi ingat ! tanpa perancangan kewangan yang teloiti dan rapi sesetengah masjid mengalami kesukaran untuk membayar bil letrik dan bil air sehingga menimbulkan masalah dikalangan ahli jamaah. "Masa bayar bil....semua diam, masa guna tak sedar diri" ... Orang-orang tua amat faham suasana begini..

.

Dalam sejarah hidup saya, kolah di Madrasah Haji Wan Abdullah Kampung Kolam dan di Pondok Tuan Guru Haji Awang Padang [ Pondok Kolam ] antara yang terawal saya kenali.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan